Yoga

Het pad van Raja Yoga is een diepgaand innerlijk proces. Je leert te vertrouwen op eigen waarneming en ontdekt hoe je de signalen van het lichaam kan duiden.
Je ontdekt verbanden tussen gedachten, gewoontes en patronen en de uitwerking daarvan in je lichaam en in leven.

Mijn specialiteit is het begeleiden van jouw persoonlijke “Yoga Weg”.
De basis van mijn yogalessen is de klassieke Yoga filosofie zoals die is vastgelegd door Patanjali in de Yoga sutra’s.

Groepslessen in Groningen,  Hippocrateslaan 40

Persoonlijke Yoga les

Bij een persoonlijke yoga les pakken we de actuele thema’s uit jouw leven aan en stem ik het programma volledig af op jouw specifieke behoeften.  Het is een  gedegen manier om aan je persoonlijke ontwikkeling te werken.

Tijdens een sessie  bespreken we waar  je tegenaan loopt en welke richting je op wil. Maar we gaan ook praktisch aan de slag met  yogahoudingen, meditatie, adem, massage, stemanalyse, klankschalen en meer, afhankelijk van wat jij nodig hebt  op dat moment.

Na afloop stuur ik je een  verslag en een uniek persoonlijk  oefenschema.

Je krijgt  creatieve en inspirerende oefeningen die je onbewuste verlangens en gevoelens naar boven halen.  Zo krijg je een compleet beeld van jezelf,  alle hoeken en gaten van je persoon komen aan de orde.

Deze sessies kunnen naar behoefte uitgebreid worden.

Leerdoelen kunnen oa zijn;

  • Je grenzen leren kennen
  • Je eigen ruimte innemen
  • Goed om te gaan met jouw energie
  • Betere keuzes maken
  • Je talenten ontdekken
  • Lekkerder in je vel komen
  • Geestelijk meer rust vinden
  • meer ontspanning vinden in je dagelijks leven

 

Basis cursus Yoga

Deze cursus is bedoeld voor een ieder die dieper inzicht wil krijgen in zijn eigen leven en welzijn.
Ook als je overweegt een yogadocenten opleiding of teacher training te gaan volgen is dit een gedegen basis voor verdere studie.

30 weken, 3 uur per week, verdeeld over een jaar. en  een persoonlijk gesprek waarin we onderzoeken wat jouw specifieke levenspad is.
Hierin leer je de basis van Raja Yoga, hoe ga je om met jezelf, met de buitenwereld, lichaamshoudingen, adem en energie oefeningen, loslaat oefeningen, concentratie, meditatie, contemplatie.

Meer informatie

Basiscursus Raja Yoga 2017- 2018

Raja yoga

De acht stappen van Pantanjali

Yoga met je blote voeten in het gras

Yvonne Coppens

Yama– Herkennen van je gewoontes en automatismen en deze onder de loep nemen; hoe ga je om met geweld, met leugen en bedrog (waarachtigheid) , je onthouden van diefstal (eerlijkheid), zelfcontrole en begeerte. De eerste stap van het 8voudige Yogapad geeft inzicht in jezelf , maakt je bewust van hoe jij hiermee omgaat in het dagelijks leven.

Niyama– morele idealen of voorschriften, gezonde leefgewoonten die als vanzelf voortvloeien uit de yamas. Een streven naar zuiverheid, tevredenheid, soberheid, zelfstudie, overgave.

Asana – fysieke houdingen, deze maken het lichaam soepel en hebben een therapeutisch effect.

Pranayama– oefeningen om je energie te leren beheersen, hiermee kunnen we pas beginnen als de voorgaande stappen voldoende aandacht hebben gekregen.

Pratyahara– onthechten, doordat je steeds gevoeliger wordt is het nodig te leren ‘loslaten’

Dharana– concentratie, je aandacht richten op 1 enkel onderwerp of object.

Dhyana– meditatie, wanneer er geen onderbrekingen meer optreden in je concentratie.

Samadhi– contemplatie, er is geen enkele afleiding meer, hierdoor verkrijg je ware kennis.

Hatha yoga

Hatha yoga is in  feite een onderdeel van Raja yoga.
In deze lessen ligt het accent vooral op fysieke oefeningen (asana), ademhaling en ontspanning. Door deze yogatechnieken te beoefenen word je je bewuster van de werking van lichaam en geest.
De fysieke oefeningen kunnen zorgen voor een toename van soepelheid, kracht en evenwicht. De mentale oefeningen kunnen zorgen voor een toenemend concentratievermogen.

Yin yoga

Yin yoga is een meditatieve vorm van yoga en geeft ruimte in het lichaam in de ”ruimste” zin van het woord. De houdingen worden  op een passieve, maar wel intensieve manier beoefend en lang aangehouden (tussen 2 en 5 minuten). Op die manier wordt eerder het bindweefsel dan de spieren opgerekt en gestimuleerd. Hierdoor worden gewrichten beweeglijker en actiever. Dit wederom stimuleert meer opening en ruimte in ons lichaam; in het bijzonder rond het gebied van heupen, heiligbeen en de gehele rug.

Maak een afspraak

Bedrijven

Yoga, meditatie, massage en stemanalyse dragen bij aan een ontspannen sfeer in het bedrijf, waardoor het werkplezier toeneemt.

Omdat elk bedrijf anders is kom ik voor een gesprek bij u langs en samen bespreken we de diverse mogelijkheden.
Is er in uw bedrijf behoefte aan individuele begeleiding van de werknemers om de bv. werkhouding of het concentratievermogen te verbeteren of rsi klachten te verminderen. Of zou het mogelijk zijn de teamgeest te verbeteren door groepslessen of een workshop.
Afhankelijk van uw wensen maak ik een inhoudelijk voorstel en een prijsopgave.

Maak een afspraak

Informatie

Wil je meer informatie, een afspraak maken, of je inschrijven voor een workschop/cursus vul dan het onderstaande formulier in. Ik neem dan contact met je op. Tot ziens! Yvonne
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Plaats een reactie